Friday, September 7, 2012

Kā es mācos Imagineering

* Dear English readers: I'm sorry, this post is too specific and detailed so I decided to leave it in Latvian only for now. Basically I talk about one particular subject at school: Imagineering. Sorry for Latvian only this time. Too complicated to translate it...hope you understand me :-/

Manu studiju programmu - International Leisure Management (ILM; internacionālo brīvā laika [pasākumu] vadību (kaut kā tā)) - mācās 6 paralēlklases ar aptuveni 20 studentiem katrā. Šo pašu programmu (tikai nīderlandiski) mācās vēl 8 klases ar 20 studentiem katrā (mums ar viņiem sakara nav nekāda, taču tas ir kopējais šīs programmas studentu skaits manā skolā).

Tātad... vienā klasē ir 20 studenti, kuri kopā apmeklē lekcijas un lielāko daļu priekšmetu pie pasniedzējiem (piemēram, angļu valodu utt.). Katra klase ir sadalīta 3 grupiņās pa 6 vai 7 cilvēkiem, kuri visu pirmo semestri priekšmetā "Imagineering" (izruna: i-madžinīring) strādās kopā, veidojot vienu lielu projektu.

Sīkāk par Imagineering priekšmetu:
tas ir ļoti interesants priekšmets, kurš ir sākotnēji ieviests tieši šajā skolā un jau nonācis līdz maģistra grāda līmenim. Imagineering latviskot ir visai grūti. Termins ir būvēts no diviem vārdiem: imagine un engineer. Tas ir, "Iztēlojies & radi/izveido/uzkonstruē". Tas ir stāsts par radošuma un pilnīgi nebijušu konceptu ieviešanu izklaides/atpūtas (vai jebkādā) biznesā. Imagineering ļoti augstu vērtē cilvēku, viņa vērtības, raksturu, intereses. Un, izzinot cilvēkus (!), mums ir jāatrod veids, kā izveidot jaunu vai uzlabot kādu jau esošu produktu, labā nozīmē izdabājot klienta vēlmēm. Tāpēc arī tiek uzsvērts radošums un cilvēka vajadzību meklēšana, un pēc tam jaunā koncepta ieviešana dzīvē.

Šis ir apjomīgākais priekšmets, tāpēc arī mums būs pastāvīgs grupu darbs. Kopā ar grupu mums ir jāseko noteiktam plānam, izstrādājot rīcības plānu, veidojot smalku analīzi, vīziju, vēlāk plānojot un parādot, kā jaunās idejas īstenotu dzīvē. Grupā esam 7 cilvēki. Es, vācu meitene (mācās 1. gadu) un 5 vietējie studenti, visi holandieši. Kopumā 2 puiši & 5 meitenes. Visi ir ļoti gudri, pieredzējuši, atjautīgi un strādīgi jaunieši. Viņi arī ir ieinteresēti un motivēti, mīl to, ko mācās, to var redzēt. Visi izpalīdz viens otram, holandieši ļoti palīdz mums, kuras šo priekšmetu sastopam pirmo reizi dzīvē. Tāpat holandieši palīdz ar sadzīviskiem jautājumiem un aprašanu ar jauno sistēmu skolā. Patiešām forša grupa! Turībā laba grupa, šķiet, vienkārši nebija iespējama. Lielākā daļa studentu nāca vienkārši pasēdēt lekcijās un cerēt uz papīriņu pēc 4 gadiem... diemžēl. Un, atklāti runājot, mācības bija visai formālas, teorētiskas un garlaicīgas.

... turpinot par imadžinīringu:

Interesantākais ir tas, ka mūsu uzdevums ir īsts darbs: skolai ir pasūtījums no izklaides centra Anglijā, kuram mēs veidojam jaunu piedāvājumu, lai piesaistītu vairāk klientu. Novembrī, kad projektam būs jābūt gatavam, labākie projekti sacentīsies vēl vairāk, līdz tiks izvēlēts pats labākais, kā konceptu, visticamāk, izklaides centrs ieviesīs arī dzīvē (un grupai būs iespēja doties un Mančesteru)!

Par pasūtītāju un mūsu uzdevumu:
Trafford Quays iepirkšanās, izklaides, mākslas komplekss Anglijā. Milzīgs ciemats,  uz kuru cilvēki dodas iepirkties, uz teātriem, koncertiem, kino, sporta aktivitāšu kompleksiem un ko tik vēl ne. Mūsu uzdevums: nevis piesaistīt vairāk klientus, bet izdomāt, kā piedabūt tos klientus, kuri jau ir devušies uz pasākumu norises zonu, pēc tam vēlēties doties arī uz netālu esošo iepirkšanās centru tai pašā kompleksā! Klienti ir, tikai viņi pēc viena kompleksa daļas apmeklēšanas dodas mājās, nevis tur vēl pavada savu brīvo laiku... Tāpēc mums, studentiem, ir jāizzina mērķauditorija, viņu intereses, vēlmes, vērtības, iemesli, kāpēc viņi izvēlas doties prom vai ko viņi meklē, kā vēlas pavadīt brīvo laiku, kas viņus šodien (mūsdienās) interesē utt.; saprast, kādus jaunus produktus/ pakalpojumus vajadzētu ieviest, lai klientiem būtu ērtāk/vieglāk/interesantāk utt., un lai viņi vairāk pavadītu laiku šajā izklaides ciematā, lai viņi VĒLĒTOS to darīt (nevis tiktu varmācīgi piespiesti)!

Un mums ir jātaisa plāns, analīze, vizualizācija, atskaites, kas tik vēl ne... jālasa daudz literatūras, jāorganizē grupas sadarbība un kopīgais darbs, jātiekas ar grupas vadītāju, kurš mūs uzrauga un virza uz plāna izpildi... un laika ir ļoti maz. Labā (ļoti labā) ziņa: ir ļoti interesanti! Priekšmets ir super!

Turībā biznesu liek striktos rāmjos (vismaz man tā izskatās). Tur bizness ir bizness un radošums ir radošums. Šeit mums LIEK būt radošiem un pārvērst savas idejas biznesā! Radošo drosmīgi un brīvi krusto ar biznesu! Jo mūsdienās parastais mārketings vairs neder, cilvēkiem tas vairs nav interesants. Piemēru..?

- Iedomājies jaunas mašīnas reklāmu televīzijā: vai tiek stāstīts un rādīts, cik šis produkts ir drošs, kādas tik tehniskās iespējas tam tagad nav, kādas jaunas detaļas ir pievienotas, cik mūsdienīgs, ekonomisks, vērtīgs produkts tas ir? Lielākoties nē! Televīzijas reklāmās mēs redzam, kā laimīgi cilvēki vizinās gar okeāna krastu, lielās ar mašīnu kaimiņam, brauc pakaļ bērniem uz skolu, dodas mājās no lielveikala, stumjot bagāžniekā jaunos pirkumus, liek mašīnā savu suni, lai vestu uz laukiem, smaida un bāž pa logu ārā galvu, ļaujot vējam plivināt matus un tā tālāk! Vai tam ir kāds sakars ar mašīnas modeļa evolūciju un tehniskiem jauninājumiem? Vai arī ar emocijām, ko cilvēks saņems, šo auto nopērkot, rādot draugiem, dodoties ceļojumā...? Tāpēc arī šis stāsts, ka mūsdienu bizness IR emociju un sajūtu bizness! Lielākajā daļā gadījumu! Ar robustām, tehniskām, "pareizām", rāmjos ieliktām metodēm neviens vairs nevēlas krāmēties! Cilvēki ir pārstrādājušies un vēlas beidzot nedomāt par nopietnām lietām, viņi vēlas komfortu, ērtības un atzinību sabiedrībā, tai pašā laikā dzīvojot moderni un mūsdienīgi (tātad pērkot jaunas lietas un sajūtoties laimīgāki. Tādas nu ir 21. gs. lielākās sabiedrības daļas vērtības... uz kurām citi balsta savu biznesu!).

Mūsdienās nav arī līdz šim tik pierastā mērķauditorijas sadalījuma. Cilvēki pretojas rāmjiem, viņi vēlas būt kaut kas no visa. Nav vairs tikai bērni - pusaudži - darba ļaudis - pensionāri, vai mājsaimnieces, biznesmeņi, studenti, panki, emo utt. Tas viss ir sajaukts! Globalizācija, tehnoloģijas un kultūru saplūšana visu ir izmainījusi. Tāpēc ir svarīgi no jauna pētīt un noskaidrot nevis ierasti iedalīto mērķauditoriju, bet gan cilvēku vērtības un vajadzības, viņus grupējot tādā veidā - pa interesēm, vajadzībām un gaumēm.

Secinājums: Imagineering ir ļoti nozīmīgs pamats uz mūsdienu vajadzībām un vērtībām veidotam biznesam arī pasākumu/ brīvā laika/ tūrisma nozarēs, kuras es tagad apgūstu...

Viss jau būtu ļoti skaisti, tikai apmaiņas studentiem un ātrā bakalaura kursa (3 gadi) studentiem Imagineering ir jāmācās arī par 1. gadu, ko viņi nekad nav šajā skolā mācījušies... Tā kā jāmācās ir daudz, daudz vairāk, lai sasniegtu kursa biedru līmeni.

Bet tas ir tā vērts! Un - kā jau teicu - IR interesanti! :) Cerams, ka arī Tev bija interesanti uzzināt, kas ir imadžinīrings!

No comments:

Post a Comment